Äntligen en läkare som vet vad som är fel på min mage...eller?

En kommentar
Idag bokade jag in en tid på vårdcentralen eftersom jag haft en sån konstig smärta precis underbröstet, över revbenen och även i bröstet. När jag kommer till vårdcentralen blir jag mottagen av en läkare som är i min ålder. Det börjar ju sådär... Väl inne i undersökningsrummet så visar jag vart jag har ont och berättar att smärtan strålar från den plats där bygeln på bh'n går (känns sådär att prata om sådant med en läkare som är i ens egen ålder). Han lyssnar på lungorna och när jag visar att jag är öm över revbenen säger han med en spydig stämma 'Det där är ju inte där bygeln sitter'. 'Nej, men jag har ont där också' får jag fram. Sedan berättar jag även om att jag haft lite magsmärtor, men att det kanske inte har något med varandra att göra. Då säger han att han tror att jag lider av IBS och att det är vanligt för tjejer i min ålder. Jag har liksom lite svårt att ta en läkare, som är helt okej snygg och dessutom inte mer än 25 år, på allvar. Tyvärr så lider jag av den fördomen, men han var ganska duktig på att införliva den. 'IBS innebär stickande smärta i magen och växlande avföring'. Jag försökte säga att det inte är något jag har och försökte hela tiden komma tillbaka till vad han trodde det kunde vara för fel med tanke på smärtan i bröstkorgen. Dock valde han att snöa in sig på den här magsjukdomen vilket ledde till att min irriterade sida tittade fram. Jag berättade om min sjukhushistioria gällande min mage. Om en intensiv och djup smärta som gör att jag tuppar av, måste behandlas med morfin och som ingen hittat någon förklaring till än efter sex år. Men han kunde såklart diagnosera mig direkt, jajjamensan IBS är det. Jag blir så matt!! Jag ville bara veta om min smärta var något att oroa sig för, inte höra en massa teorier om något jag inte ens sökt för. Han hade mage att säga 'du är en sån person som oroar dig för mycket va?'. Klart som tusan att man blir orolig när man känner en obehaglig smärta som gör andningen konstig?! Slutligen säger han 'Du har nog bara en inflamation mellan revbenen, och du, ont i magen brukar jag också ha ibland så det är nog ingen fara'. Stolpskott!
Jag råder alla mina läkarstuderande vänner - tappa aldrig er sociala kompetens och bete er aldrig någonsin spydigt eller nedvärderande åt mot en patient som är orolig för sin hälsa!

/ A
 
1 Stina:

skriven

Så idiotiskt beteende! Man är ju så himla sårbar när man söker hjälp, det minsta man kan begära är ju ett ödmjukt bemötande, och en förståelse över att man förstår sin egen kropp bättre än var läkaren gör... idioti!