Det var den där dokumentären ja

Kommentera
Hon är vaken nu. Italienskan.
 
"Hälften av befolkningen har varit otrogna och den andra hälften kommer kanske vara det [...] Titta här, han är singel, det är väl inte så roligt...vi letar upp någon som är upptagen istället." (Dominika Peczynski).
 
För mig är det totalt ofattbart hur man ens kan resonera på det sättet. Vad har Dominika varit med om för att bli så känslomässigt avstängd för något så heligt som ett äktenskap? Jag menar, att aktivt faktiskt leta efter någon som är gift är för mig helt ofattbart. Vad är det man vill uppnå med det? I dagens dokumentär på TV3 kunde man se kvinnor som blivit utsatta för otrohet, men även de som aktivt är otrogna. En kvinna berättade lättvindigt om hur hon tycker det är lite spännande att hennes man kan komma på henne.
 
"Jag har varit lyckligt gift i 23 år och har varit otrogen under nästan hela mitt äktenskap".
 
Hur hon känner är ju totalt oväsentligt, det är ju hur hennes man känner som är det enda som är av betydelse i det här fallet. Hon jämför vidare sina otrohetsaffärer med Fritt fall eftersom man tycker man är dum som gör det, hela vägen upp, men att det sen bara är roligt. Hur kan man säga att det är roligt att skada någon?  Vi pratar inte fysisk smärta som går över efter ett tag utan en själslig smärta som kan betså för resten av livet.
 
I ett sunt förhållande litar man på sin partner. Det finns liksom ingen anledning till att inte göra det. Troligtvis älskar man sin man/hustru/flickvän/pojkvän och ser denne som sin trygget, en person man delar allt med, sin stora kärlek och bästa vän. Föreställ dig då att den personen går bakom din rygg och förgiftar det ni har genom att vara otrogen, för att 'liva upp det' för sin egen skull. Ett förhållande handlar aldrig bara om en person. Man är två. Vad är det som ger den ena rätten till att minimera det man gemensamt byggt och investerat tid, energi och känslor i? Vad är det som gör att man inte har stake nog att vara så pass sann mot sig själv och sin partner att man inte avslutar det man har innan man påbörjar något annat? 
Sårar man sin partner mindre för att hålla det hemligt? Nej, jag tror inte det. Ett svek är ett svek och hur mycket man än vill inlinda det så är det faktiskt inte bättre än så.
Utifrån personen som utsätts från otrohet kan jag bara fråga mig Hur kan man någonsin lita på en människa igen? Jag skulle ha väldigt svårt för att våga lita på någon igen och framförallt våga älska någon igen. Otrohet är så personligt. Även om syftet med det kanske inte är att såra sin partner så är det vad som händer oavsett hur det går till.
 
Kvinnan som varit otrogen under hela sitt äktenskap tycker att hon har rätt till att vara otrogen, men detsamma gäller inte hennes man.
 
"Om min man skulle vara otrogen? Det skulle ju vara helt osannolikt men skulle han vara det skulle jag honom och säga It's your loss".
 
Dominika säger att otrohet är "mänskligt agerande" och att man inte bör bli straffad för att man unnar sig något ibland. Som om det vore en chokladbit man tar fast man inte borde. Jag tror att Dominika (som har varit otrogen, blivit bedragen och varit älskarinnan) har blivit så djupt sårad av otrohet själv att hennes enda försvar är att vända det som sårar till något positivt. Be mig inte utveckla det resonemanget för det kan jag inte, men jag tror inte på att en människa kan vara så kall att man har som jobb att uppmuntra folk till att vara otrogna snarare än driva en dejtingsajt där singlar får mötas och knyta kontakter.
 
Victoria Milan får det att låta som något positivt att ha en affär, att vara otrogen till någon man ingått en relation med. En relation som förhoppningsvis är byggd på tillit och respekt för dels för den andra parten, men även för sin egen del. Var är det positiva i det? Kanske tycker en del att ens relation blir lite extra kryddad av spänningen. Då kanske det är bättre att man gemensamt fattar beslut om ett öppet förhållande, vilket gör att den parten som är nöjd som det är, får en möjlighet att dra sig ur istället för att bli bedragen bakom ryggen.
Jag känner ett flertal förhållanden där otrohet förekommit. Jag har tyvärr fått se otrohet på nära håll och vad det kan göra med en människa. Familjer har splittrats, slitits upp med rötterna. Barn har hamnat i kläm och gråtandes, sörjandes inte förstått varför mamma och pappa inte längre bor tillsammans. Par som gått igenom tuffa tider, men tillsammans tagit sig igenom dem i hopp om att kärleken är starkare än allt, har splittrats på grund av lockelsen till otrohet. 
 
Hur arg och upprörd jag än blir över att höra kvinnor på tv berätta om hur bra det kan vara med otrohet och vilken adrenalinkick det är, kan jag inte undgå att känna genuin sorg i hjärtat över det faktum att människor aktivt letar efter personer som är i ett förhållande och därmed är ute efter att medvetet förstöra livet för en oskyldig trogen partner för all framtid, för att själv få några timmars spänning i vardagen.
 
Så. Nu har Francesca fått komma till tals och återigen ventilerat sig lite.
Känner ni som jag - maila Victoria Milan vettja. Fler röster hörs bättre än en.
Här kan du få lite tips på vad du kan skriva
 
/ A