Har jag sagt att jag skäms över att vara svensk?

En kommentar
Jag skäms över att vara svensk.
Förlåt, jag vet att det blir mycket Francesca-aktigt på bloggen nu, men jag kan liksom inte låta bli.
 
Vad är det som händer i vårt land? Har vi blivit helt avskräckta av Jimmy Åkessons och hans högst inkompetenta följe? 

Till vårt land kommer människor som flyr krig och misär. Som önskar få andas ut och slå sig ner i trygghet. Kräver de mycket? Jag tycker inte det. Jimmy Åkesson har aldrig behövt känna den rädslan av att fly bomber och vapen. Har aldrig behövt lämna de han älskar för att kanske, bara kanske, kunna klara sig över gränsen med livet i behåll. Jag tycker inte han har rätt att föra sin talan. Eller jo, för vi har yttrandefrihet i Sverige, men han har ingen rätt att bestämma åt någon annan vad de bör definieras som.  Tror ni inte då att den enda som gynnas av att SVT väljer att ta bort 'Mamma'-figurerna i Kalles Jul är självaste Jimmy Åkesson? Varför? Jo för att vi i vårt land är så förgrymmat rädda att ge SD den minsta chansen till att få rätt i det de säger, eller ett skäl att stärka sina vrickade argument. Därför fegar vi ut och eliminerar allt sådant som SD skulle få för sig att tänka 'ha ha ha de har minsann en jude/afroamerikan i julkalandern som får en stämpel i rumpan ha ha ha'. Tror ni på allvar att de någonsin tänkt så? Det som skrämmer mig i allt det här är inte vad Jimmy Åkesson och SD tycker utan fegheten hos svenska folket. Jag förstår att SVT:s tanke är att få alla att känna sig uppskattade och radera ut allt som kan uppfattas som rasistiskt, men i min mening är det dem som valt att se det som något rasistiskt och DEM som valt definiera 'Mamma'-figuren som en jude/afroamerikan. De misslyckas uppfylla sitt syfte. Varför ska vi ge vika för SD? Varför ska vi kasta nya väljare i famnen på dem? Jag förstår ärligt talat inte hur man dessutom kan förbjuda pepparkaksdräkter eftersom det kan 'upplevas som rasistiskt'? Pepparkakor är bruna. De råkar ha samma färg som en viss hudton. Ska jag som vit då reagera på att lucian bär vita kläder? Jag har svårt att tänka mig att någon mörkhyad skulle ta illa vid sig av att äta pepparkakor, och därmed se barn iklädda pepparkaksdräkter, för att inte tala om att identifiera sig med en figur i Kalles Jul. Ska jag känna mig kränkt för att den blonda flickan i tomteverkstaden blir skrämd av en spindel? SVT hävdar ju trots allt att vi blonda är lättskrämda? 
Det har gått för långt! Jag avskyr rasism. Jag förbannar fenomenet. Däremot får vi inte bli så rädda att ge SD och deras sjuka värderingar syre, att vi väljer att överanalyser och tolka saker i småatomsskala och därmed göra våra nysvenskar till offer genom att förknippa dem med saker som ingen någonsin tänkt på innan.
Inga pepparkaksgubbar? Inga 'Mamma'-figurer? Vad kommer härnäst? Inga lussebullar för att de är gula?

Ps. Tyckte lucian var vacker och rapparen ett friskt inslag i den annars så stela svenska kulturen.

/ A
 
1 Anna:

skriven

För mig kvittar det om de tar bort den där figuren eller inte. Det är inte hela världen. Det oroande är vilka känslor det beslutet upprör och, precis som du säger, hur de känslorna gynnar SD. Fy för det och tack för dig Alma, älskar att vettigt folk i min närhet.