University of Technology Sydney

Kommentera
UTS ligger centralt i Sydney och har ett stort campus med byggnader lite här och var. I år firar skolan 25 års jubileum så det är en relativt ny skola med lite modernare anor än University of Sydney som tornar upp sig intill likt Hogwarts. Just nu håller skolan på att byggas ut och byggas om. Hus har rivits och nya är på väg så det är oroligt mycket på g nu. Enligt planritningarna kommer det bli hur snyggt som helst Här går det att kika lite på hur planerna ser ut:http://www.uts.edu.au/partners-and-community/initiatives/city-campus-master-plan/overview
Huvudbyggnaden är ett högt hus som det står UTS på. Skolan har vunnit pris för fulaste byggnaden i Sydney varav proffesorerna gillar att kalla skolan för "Ugliest Tower in Sydney". 
Runtomkring finns det som sagt fler andra byggnader som man kan ha lektioner i. Biblioteket är verkligen jättefint och utanför finns en cafévagn som säljer kaffe + bananbröd (man lär sig gilla det när man bor här om man inte redan gör det) för 4,5 dollar vilket är perfekt när man sitter instängd och pluggar.

Största skillnaden mot hemma skulle jag säga är det faktum att man läser fyra kurser parallellt här, istället för ett ämne i taget som på HLK. Första veckorna var huuur lugna som helst och sen BAM kom allt på en gång. En annan sak att påpeka är att det inte finns några omtentor här, man får en chans och kraven är ganska höga inom vissa kurser. Det är ingen fara så länge man är medveten om det, men det ökar stressen lite när man bara är här en termin och inte har möjlighet att gå om en hel kurs nästa år! Jag pluggar marknadskommunikation och PR hemma på HLK och vill gärna jobba som copywriter i framtiden, därför valde jag en skrivarkurs här. Lite småkaxig och något naiv påbörjade jag kursen (som de egentligen inte ger till utbytesstudenter) och insåg ganska snart att engelska språket i skrift är något mer komplext än i tal. Hur rolig kursen än är så är det en utmaning att skriva akademisk engelska på australienskt vis. Det finns en resurs som heter UTS HELP dit man som internationell kan gå och lämna in sin assignement och få den rättad, samt diskutera den. Det är ovärderligt när man inte har tid att sitta och trixa hur mycket som helst. Det finns ju mer än plugg att ägna sig åt i den här staden vilket jag ska försöka sammanfatta i följande inlägg. Stay tuned!
 
Huvudbyggnaden
 
under konstruktion.


Här bor jag


Biblioteket där jag spenderar större delen av mina dagar.


Men det gör inte så mycket för det är ganska vackert innuti.


och utsikten är helt magisk


för det mesta...
 
/A